Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Z sympatią kierowcy i księgowego

Mercedes-Benz Atego 1224 Bluetec 6
22.08.2014 00:00:00
Mercedes-Benz Atego Euro VI to przedstawiciel pojazdów do transportu dystrybucyjnego wagi średniej, w segmencie o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton. Jazdę próbną odbyliśmy zestawem przestrzennym z przyczepą. Pojazd, z podwoziem o sporym rozstawie osi - 5.420 mm (łącznie dostępnych jest 15 wariantów rozstawu - od 3.020 do 6.260 mm), osadzony na mniejszych, 17,5-calowych kołach, napędzany był 6-cylindrowym silnikiem Euro VI o mocy 238 KM.
Mercedes-Benz Atego Euro VI to przedstawiciel pojazdów do transportu dystrybucyjnego wagi średniej, w segmencie o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton. Jazdę próbną odbyliśmy zestawem przestrzennym z przyczepą.
Pojazd, z podwoziem o sporym rozstawie osi - 5.420 mm (łącznie dostępnych jest 15 wariantów rozstawu - od 3.020 do 6.260 mm), osadzony na mniejszych, 17,5-calowych kołach, napędzany był 6-cylindrowym silnikiem Euro VI o mocy 238 KM.
Można jechać w długą trasę
Kabina BigSpace L, z wysokim dachem, to największa z czterech standardowych szoferek tego modelu. Schodkowa forma wejścia sprawia, że wsiadanie jest łatwe. Aby dostać się do kabiny, wystarczy jeden krok.
Utrzymany w ciemnej kolorystyce kokpit przejął liczne wzorce z modeli wagi ciężkiej. Fotel ze zintegrowanym zagłówkiem, obrotowymi podłokietnikami i szerokim zakresem regulacji zapewnia komfortową pozycję kierowcy bez względu na jego posturę.
Nowa, wielofunkcyjna kierownica należy do standardowego wyposażenia; na życzenie może być obszyta skórą, tak jak w prezentowanym pojeździe. Tylko zakres regulacji jej ustawienia można by nieco powiększyć. Kontrola codzienna pojazdu odbywa się bezpośrednio z miejsca kierowcy za pośrednictwem komputera pokładowego. Radioodtwarzacz CD wyposażony jest w interfejs Bluetooth i port USB.
Urządzenia nawigacyjne i odtwarzacze MP3 mogą być podłączone do gniazda 12-woltowego i gniazda jack pokładowego systemu audio, na panelu instrumentów. Dodatkowy interfejs ułatwia połączenie z systemem zarządzania FleetBoard.
Atego w zespole z przyczepą to pojazd do transportu na dłuższych trasach, czasami kilkudniowych. Jednoczęściowe łóżko z siedmiostrefowym materacem z zimnej pianki zapewnia wygodne spanie. Górne łóżko (opcja) zaopatrzone jest w prosty system poziomowania.
Mniej zanieczyszcza i mniej pali
7,7-litrowy silnik OM 936 dostępny jest w trzech wariantach mocy: 238 (w prezentowanym pojeździe), 272 i 299 KM. Dysponująca momentem obrotowym 1.000 Nm nowa, 6-cylindrowa jednostka BlueEfficiency Power Euro VI (wcześniej zastosowana w Actrosie, Antosie i Arocsie) zużywa do 5 proc. mniej paliwa w porównaniu z silnikiem Euro V. Koszty jej eksploatacji spadają też za sprawą dłuższych interwałów przeglądowych (nawet co 120.000 km).
Dynamiczny temperament silnika i jego wysokie osiągi nawet przy niskich obrotach pozwoliły zastosować dłuższe przełożenie tylnej osi (i=3.636). Ma to pozytywny wpływ na ekonomikę pojazdu. Przy 85 km/h na szóstym, najwyższym biegu, obroty silnika nie przekraczają 1.500/min (zielony, ekonomiczny zakres na obrotomierzu oznaczono od 1.200 do 1.700 obr/min).
Nowy, dwustopniowy dekompersyjny hamulec silnikowy, w przypadku silnika 6-cylindrowego opcjonalnie osiągający moc 300 kW, w połączeniu z wydajnymi hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach zapewnia szybkie wytracanie prędkości.
Silnik wyposażono w chłodzony układ recyrkulacji spalin, selektywnej redukcji katalitycznej SCR oraz zamknięty filtr cząstek stałych. Zastosowanie wyrafinowanej technologii oczyszczania spalin BlueTec 6 pozwala o połowę zmniejszyć zużycie czynnika AdBlue w stosunku do silnika Euro V (do 2-2,5 proc. spalanego ON). Wypalanie filtra cząstek stałych na postoju to pięta achillesowa silników Euro VI - taki proces zajmuje około 45 minut. Jednak automatyczne, regularne wypalanie cząstek, jest tu możliwe niemal w każdym momencie pracy. Praktycznie wyeliminowano w ten sposób potrzebę wymuszonej regeneracji filtra w czasie, gdy pojazd stoi z uruchomionym silnikiem.
Szybciej zmienia biegi
W 6-biegowej zautomatyzowanej przekładni PowerShift 3 skrócono czas zmiany biegów, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz sprzęgła i podzespołów układu napędowego. Dostępne są różne programy jazdy. Program "Economy", uwzględnia wcześniejszą zmianę biegów i jazdę na niższych obrotach w celu ograniczenia zużycia paliwa. Tryb "Power", skonfigurowany jest pod kątem osiągów i pozwala pracować silnikowi w wyższych partiach obrotów. Skrzynia w jednym i drugim zmienia biegi gładko, niemal nieodczuwalnie.
Funkcja EcoRoll nowej skrzyni, znana już z modeli wagi ciężkiej, aktywowana jest automatycznie podczas wytracania prędkości. Pozwala ona wykorzystać pęd do dalszej redukcji zużycia paliwa. System zachowuje margines bezpieczeństwa i włącza bieg neutralny na łagodnych zjazdach - na stromych włącza bieg, aby hamować silnikiem.
Trzyma się drogi
Modyfikacje podwozia mniej więcej równoważą dodatkowy ciężar, wynikający z zastosowania systemu kontroli spalin. Przeprojektowane podwozie godzi komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie. Skonfigurowano na nowo przednią oś, która w połączeniu z nowym układem kierowniczym z przekładnią obiegową pozwala osiągnąć większą precyzję prowadzenia. Nowe, czteropunktowe zawieszenie kabiny, usztywnione, redukuje tendencje do przechyłów i drgań, zaś nowe prowadzenie tylnej osi poprawiło charakterystykę pod- i nadsterowności. Układ kontroli stabilności Stability Control Assist - znany w autach osobowych jako ESP - zapewnia kontrolę nad pojazdem, gdy dochodzi do utraty przyczepności kół. Przy tym wszystkim pojazd nie "tłucze" na studzienkach, dobrze amortyzuje nierówności.
Podsumujmy. Atego w tej wersji to pojazd, który można polecić do transportu ładunków pojemnościowych nawet na długich trasach. Da się tym samochodem jechać dynamicznie, przy zachowaniu marginesu bezpieczeństwa i komfortu. Z przyczepą tworzy długi, ale zwrotny zestaw, łatwo wjechać nim w ciasne uliczki. Kabina jest dobrze wyciszona, jak na pojazd tej klasy, od silnika dochodzi tylko delikatny pomruk. Jest prawdopodobne, że ze względu na ograniczone koszty eksploatacji będzie się powiększała grupa księgowych w firmach przewozowych, jako fanów tej lekkiej ciężarówki.
Podstawowe dane Mercedes-Benz Atego 1224 Bluetec 6
Dopuszczalna masa całkowita 12.000 kg
Ładowność 4.530 kg
Zabudowa kurtynowa - Wesob + przyczepa Wesob (masa własna 3.700 kg, ładowność 6.300 kg)
Rozstaw osi 5.420 mm
Silnik R6, 7,7 l
Moc maksymalna 175 kW (238 KM) przy 2.200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1.000 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
Skrzynia biegów Mercedes PowerShift 3, 6 przełożeń, program jazdy power, EcoRoll
Napęd 4x2
Układ hamulcowy tarcze na obu osiach, hamulec silnikowy 2-stopniowy
Zbiorniki paliwa/AdBlue 180 l + 2x100 l dodatk. (tworzywo)/ 35 l
Wyposażenie pojazdu, m.in.: kabina L, 2,30 m, wysoki dach - BigSpace, system stabilizacji toru jazdy, EPB z ABS i ASR, blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, asystent ruszania na wzniesieniu, poduszka powietrzna kierowcy, tempomat, spoiler dachowy, układ podgrzewania paliwa, światła do jazdy dziennej, reflektory przeciwmgielne, halogenowe, światła tylne LED, reflektor manewrowy, szklany dach uchylny - elektryczny, 2 łóżka (górne z regulacją poziomu), FleetBoard Eco Support, klimatyzacja, skórzana kierownica, amortyzowane fotele z podłokietnikami, fotel kierowcy klimatyzowany, powietrzne ogrzewanie postojowe 2.000 W, zintegr. tablica wskaźników 12,7 cm, z funkc. wideo, elektr. sterow. szyby i lusterka (ogrzewane), osłona i rolety przeciwsłoneczne, radio CD z Bluetooth.
Gwarancja 6-letnia ochrony antykorozyjnej, na zespół napęd. wg OWS, 3 lata/ 250.000 km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.